Datauttag
Registercentrum Norr tar emot ansökningar om datauttag och statistik från de register som har regionstyrelsen i Västerbotten som centralt personuppgiftsansvarig myndighet, CPUA. Det gäller alla typer av datauttag oavsett ändamål.
Rutiner – datauttag
Innan du ansöker om datauttag är du välkommen att kontakta aktuellt register. Ansökningsprocessen underlättas om du börjar med att resonera med en registerföreträdare om vad du är ute efter och vad i registret som kan vara användbart. Då kan du utforma din ansökan på ett sätt som gör att handläggningen går snabbt.
Större datauttag är förenade med en kostnad. Den statistiker som ska utföra datauttaget kan ta fram en offert innan arbetet påbörjas. För data som ska användas i forskning tas också en administrativ avgift ut. Den ska täcka kostnader för handläggning och dokumentation.
Ansökan om datauttag för forskning gör du genom att fylla i blanketten nedan. Det är viktigt att alla bilagor är med för snabb handläggning.
Ansökan skickas in till: datauttag.rcnorr@regionvasterbotten.se
Så hanterar vi din ansökan om datauttag
När din ansökan kommit in diarieförs den och får ett diarienummer som sedan används i all korrespondens kring ansökan. Du får e-post med bekräftelse på att ansökan är mottagen. Ansökan bedöms av en grupp av sakkunniga.
Beslut om uttag fattas av chefen vid Registercentrum. Du meddelas beslutet via e-post.
Blankett för datauttag för forskning
Blankett_for_ansokan_forskningsuttag 230323
Blanketter för verksamhetsuttag
Blankett_for_ansokan_verksamhetsuttag 230403
Blankett_for_klinikuttag 230403
Blankett för uttag för allmänhet och företag
Blankett-ansokan-foretag-och-allmanhet-240227.pdf